מי מרגיז את המעי ?

המעי גס הוא אחד המפתחות העיקריים לבריאות שלנו. מצד אחד מפנה את הפסולת שהגוף לא צריך ומצד שני המעי מחובר אל אברי הגוף דרך עמוד השדרה. אם נחשוב על אברי הגוף כתזמורת אז המעי הוא המנצח וזה שמכניס הרמוניה בין כל הנגנים.
מי הוא המעי הגס ולמה הוא כ”כ רגיש ?
המעי הגס הוא איבר שקשור למערכת העיכול והפליטה של גוף האדם, זהו איבר באורך של בערך מטר וחצי ובקוטר של 7 ס”מ בערך, שבנוי מעשרות כיסים. תנועת המעי הגס נקרית פריסטלטיקה, היא דומה לתנועה של תולעת, מתחילה בכיווץ מהחיבור שלו עם המעי הדק באזור שנקרא צקום, לאורך כל המעי עד סופו של המעי, שהוא למעשה כיס איסוף הצואה לפני הפליטה שלה דרך הרקטום.
המעי הגס מושפע משני דברים עיקריים:
רגשות – המערכת העצבית רגשית של הבטן צוברת את כל המטענים הרגשיים שאנחנו חווים במהלך השנים.
איכות המזון שנכנס למערכת – על מנת שתנועת המעיים תהיה תקינה, הדיאטה שלנו והמזון שאנו צורכים אמור להיות עטור בסיבים תזונתיים.
מה הם הסיבים האלה ואיפה אפשר למצוא אותם?
הסיבים הם כמו מטאטא קש שמבריש את הצנרת משאריות של הארוחות ושומר עליה נקייה. סיבים התזונתיים נמצאים בכל עלה ירוק, אם נסתכל על העלה מקרוב נראה שיש בו עורקים קטנים, אלו סיבים שמערכת העיכול האנושית אינה מעכלת, והם יוצאים מהגוף כשם שנכנסו. קליפות של גרגירים וזירעונים מלאים מכילים חומרים סיביים שאינם מתעכלים וגם פירות וירקות מכילים סיבים הרבה יותר עדינים שאינם מתעכלים. כמות סיבים מספקת שנכנסת למערכת העיכול שלנו, נותנת למזון נפח. הנפח הזה הוא הכרחי על מנת לייצר תנועה נכונה של המזון בתוך צנרת העיכול.
כאשר המזון שלנו הוא נטול סיבים ברמה מספקת ומורכב בעיקר מבשר, גבינות, קמח לבן ומוצריו וסוכר מעובד, בסוף תהליך הפירוק בקיבה אנו מקבלים נוזל דביק, קשה לפירוק וחסר נפח המהווה אתגר רציני למעיים בפינוי שלו. כאשר אנחנו צורכים מזון זה על בסיס יומי, בוקר צהרים וערב, הוא משנה לנו את התנועה הפריסטלטית שהיא תנועה של התרחבות וכיווץ של הכיסים, והמעי נאלץ להיאבק ולהתפתל על מנת להניע ולדחוס נוזל דביק זה בצואה. נוסיף לזה הרבה מטענים רגשיים של כעסים, אכזבה, דחיה, פחד וכאב שאנו צוברים במהלך השנים וממוקמים במערכת הרגשית של הבטן ונקבל מתכון למעי רגיז.
מה אומר המדע ואיך נזהה שהמעי רגיז ? אם נסתכל דרך עיני המדע, בצילומים של מעיים, נגלה שמעי רגיז איבד את צורתו המקורית ובמקום צינור בצורה של ‘ח’, יש לו אזורים נפוחים יותר ומכווצים יותר, כיסים (דיברטיקולות) שנמצאים על פני המעי, גידולים (פוליפים) שנמצאים בתוך המעי וצורתו הפכה לצורת נחש מפותל. מעי כזה לא מסוגל לנהל נכון את מערכת העיכול, לספוג את הנוזלים ולהניע את הצואה.
הסימפטומים למעי רגיש נעים בין שלשול לעצירות, עוויתות וכאבים בבטן, נפיחות של הבטן, עייפות כרונית וחולשה וערפול של הראש.
זיהיתי, מה עושים ?
איך ניתן לתקן מעי רגיז? כמו בכל דבר אחר אני ניגש לטיפול במעי דרך תזונה, תנועה ומודעות.
1. טיהור מערכת עיכול טוב ורציני שנמשך כמה ימים טובים ומשלב מיצים, שיקים, כלורופיל והרבה סיבים, זאת על מנת לפנות את הלכלוך שהצטבר במערכת שנים ומונע מהמעי לחזור למצבו הטבעי.
2. להעשיר את המזון שאנו צורכים בסיבים (עלים ירוקים פירות ירקות גרגירים וזירעונים מלאים) ובמינרלים
3. עלינו להגביר את תנועת שרירי הבטן הפנימיים, מה שעושה מסאג’ למעי ושומר על התנועתיות שלו, למשל ע”י רכיבה על אופנים, שחיה או תרגול של תרגילי בטן.
4. ניתן לפרק את כל המשקעים הרגשיים שאנו סוחבים מעברינו בילדות ושנות חיינו ע”י תרפיה רגשית, ריברסינג לדוגמה ולפתוח דף חדש ובטן שאינה עמוסה בכאב.
השילוב של שלבים אלו יחזיר את המעי עם הזמן לפעילות רגולציה תקינה, זה ומר שאנחנו אמורים לעשות יציאות בבוקר ובערב ללא עזרים טכניים של סמים (קפאין וניקוטין )
מעי גס שזז נכון מכניס את הגוף להרמוניה של שלווה ופעילות נכונה ובכך תורם לבריאות הנפש והגוף.